28 lipca 2021

Samochody elektryczne – czy warto? Cz. 1: dla kogo to dobry wybór

Fakty i mity

Mamy rok 2021, od lat powietrze jest coraz bardziej zanieczyszczone. Słowo smog zadomowiło się w naszym języku, a media donoszą o topnieniu kolejnych lodowców. Jeżeli nic się nie zmieni to globalne ocieplenie klimatu wpłynie na jeszcze większą degradację naszej planety, a jednym z większych trucicieli są niestety samochody. Dla zwiększenia zakupów pojazdów elektrycznych wprowadzono dofinansowanie poprzez program „mój elektryk”, w którym otrzymać można 18.750 zł, a dla osób z kartą dużej rodziny aż 27.000 zł. Z jeden strony to dużo, z drugiej strony ceny aut elektrycznych po dofinansowaniu nadal są wysokie.

Spalinowe samochody niedługo oglądać będziemy tylko w muzeum.

Komisja Europejska nakłada na producentów samochodów kolejne restrykcje dotyczące norm emisji spalin, które będą mogły zostać spełnione tylko przez samochody elektryczne. Audi oraz Opel już zapowiedziały zakończenie produkcji samochodów spalinowych w przeciągu kilku najbliższych lat. Od 2035 roku kupić będziemy mogli już tylko elektryki. Skoro już wiemy, że od elektryków nie uciekniemy to sprawdźmy czy da się z takim autem żyć na przykładzie kilku scenariuszy. Nasze domysły będziemy weryfikować za sprawą nowego Citroen e-C4 i sprytnego kalkulatora, który możemy znaleźć na stronie importera.

Scenariusz 1: Mieszkam w bloku, nie mam garażu

Mieszkańcy blokowisk parkują na ogólnodostępnych miejscach pod chmurką. Ja nie spotkałem się jeszcze ze stacjami ładowania samochodów elektrycznych w takich miejscach więc niewątpliwie jest to problem. Do dyspozycji zostają więc ładowarki dostępne w centrach handlowych, w biurowcach oraz na stacjach paliw. Citroen na specjalnie przygotowanej mapie wskazuje 251 stacji ładowania na terenie całej Polski (stan na 17 lipca 2021 roku, przez ostatni tydzień przybyło ich 4). Jeżeli założymy, że na jednej stacji mamy 3 ładowarki to łącznie mamy do dyspozycji około 750 ładowarek – trochę mało, więc jeżeli nie planujecie przeprowadzki to lepiej nie brnąć w elektryki. Chyba, że można Was przyporządkować do scenariusza nr 4, ale o tym za chwilę.

Scenariusz 2: Mieszkam we własnym domu

W tym przypadku sprawa jest prostsza, bo możemy dostosować naszą własną instalację elektryczną pod możliwość ładowania samochodu. Konieczny będzie zakup stacji Wall Box o mocy 7,4 kW i wtedy czas ładowania baterii wyniesie maksymalnie 7,5 godziny. Całkiem nieźle, bo bateria powinna wystarczyć na około 300 km czyli możemy być spokojni o codzienne dojazdy np. do pracy. Brzmi to zachęcająco, a jeżeli mamy instalację fotowoltaiczną to zaczyna mieć to sens.

Scenariusz 3: Mieszkam na osiedlu z garażem podziemnym

W tej sytuacji możemy napotkać pewne problemy administracyjne. Da się zamontować własne gniazdko wraz z licznikiem przyporządkowane do konkretnego miejsca parkingowego, ale jest to uzależnione od dobrej chęci administracji osiedla. Kluczowym aspektem w tym przypadku będzie rodzaj naszego gniazdka. Jeżeli uda się zamontować wspomnianą wcześniej stację Wall Box to zakup elektryka można zacząć rozważać. Ale jeżeli w grę wchodzi wyłącznie zwykłe gniazdko 230V to naładowanie baterii Citroena e-C4 o 80% zajmie 25 godzin! To więcej niż doba więc to rozwiązanie dość mocno kłopotliwe.

Scenariusz 4: Pracuje w nowoczesnym biurowcu

W tym scenariuszu nie ważne, gdzie mieszkamy, ważne gdzie pracujemy. W nowoczesnych biurowcach zaczynają być dostępne stacje szybkiego ładowania więc w czasie pracy auto nam się naładuje. W zależności od stacji czas ładowania baterii o 80% wyniesie nawet 30 minut. WOW elektryki zaczynają mi się podobać. Ale pamiętajmy o dwóch ważnych czynnikach:

– pracuję 8 godzin, auto ładuje mi się 30 minut – czy muszę je przestawić, aby ktoś inny się naładował czy tak będę okupował ładowarkę cały dzień?

– ładowarka jest ogólnodostępna, jeżeli będzie zajęta to mogę nie mieć jak wrócić do domu.

Czas ładowania już znamy, a co z zasięgiem przy różnych scenariuszach wyjazdów?

W kolejnej części artykułu przedstawimy kilka scenariuszy wyjazdów urlopowych. Czy przedstawiany przez producentów zasięg wynoszący około 350 km jest możliwy do osiągnięcia i jak zaplanować wyjazd.

Za chwilę zostaniesz przekierowany na stronę Dealera oferującego wybrany pojazd.